Søg

close
Case, APM Terminals

“Hver morgen spørger vi os selv, om vores kunder er glade”

Ved at kende kunderejsen i detaljer kan vi udmærke os præcis der, hvor det er vigtigst for kunden.

Virksomhed

APM Terminals

Antal medarbejdere

460

Branche

Containerterminaler

Etableret

2001

Hver morgen spørger vi os selv, om vores kunder er glade

”Indrømmet! Vores kundetilfredshed kom fra et lavt niveau, men nu stiger den heldigvis som en raket,” refererer Henrik Kristensen. ”Kundetilfredshed kræver, at man virkelig lægger kræfter i at forstå hver enkelt af sine kunder. Hvad er deres prioriteter i de forskellige faser? Hvornår er det vigtigst for dem, at vi har deres ryg? Og kan vi komme til at kende deres behov så godt, at vi kan foruddiskontere situationer og uopfordret byde ind med løsninger på forkant?”

Fokus på at forstå hele kunderejsen

”Teamet fra Customer Agency gennemførte dybdeinterviews med både cargofirmaer, importører, eksportører og speditører. Kunderejsen blev kortlagt og analyseret, og den viden, vi fik, har været en gamechanger for hele den måde, vi ser vores processer og styrer vores ressourcer. Vi har fået defineret styrker og svagheder – og vi har fået defineret forretningsmæssige muligheder, der har potentiale til at vinde markedsandele.”

Alle er blevet sælgere

”Rigtig meget af en forretnings succes handler om kultur og kommunikation,” understreger Henrik Kristensen og uddyber, hvordan processen har ændret den interne adfærd.

”Nøglen for os har været at inkludere alle medarbejderne i rejsen mod optimering af kundeoplevelse, kundetilfredshed og kundeloyalitet. Via medarbejder-workshops er resultaterne af alle analyserne blevet kommunikeret, og den nye CX-køreplan, udarbejdet sammen med Customer Agency, er blevet aktiveret og gjort til et fælles værktøj. På den måde har medarbejderne været en aktiv del i at skabe en ægte kundecentreret tilgang. Alle er blevet klar over, hvordan de bidrager til salget, og hver morgen spørger vi os selv: Er kunderne glade? Det inspirerer og motiverer til at ændre adfærd.”

Vi gør værdien synlig

Hos APM Terminals er de blevet mere proaktive i dialogen med kunderne. ”Når vi kommer tættere på kunden, bliver vi en bedre samarbejdspartner. Derfor deler og fejrer vi forbedringer – fx den flotte udvikling i NPS. Så bliver det tydeligt for alle medarbejdere, at kunderne sætter pris på den værdi, vi skaber for dem.”

Løsning

Analyse af kundeindsigt, analyse af kunderejse
og medarbejder-workshops

Udbytte

Øget NPS, fælles forståelse for salget, kortlægning og analyse af kunderejsen, kundeorienteret kultur